23 July 2015

Sihat sebelum sakit

Salam semua.

Masih mood raya, kan? Aku pun sama. Duduk je kat office sejak Rabu, tapi hati tertinggal kat kampung. Teringat balang kuih raya berisi kuih tat dan kerepek-kerepek kegemaran, bertukar-tukar cerita terkini dan yang akan berulang setiap kali raya. Oh seronoknya....

Dalam pada raya ni, ramai pula yang cari peluang untuk tambah duit. Anak-anak tambah duit dengan terima duit raya. Mak Bapak pula camne? Diorang boleh juga "tarik duit" dengan berkongsi cerita dan pengalaman sendiri. Masa berziarah ni lah paling sesuai untuk bertanya khabar dan juga berkongsi kisah.

Antara topik yang hangat diperbualkan adalah topik kesihatan. Baru je jatuh sakit, bile check tau tau aje dah cancer stage 4. Innalillah. Tak termasuk yang sakit-sakit "biasa" seperti kencing manis, sakit jantung, darah tinggi.

Raya baru ini kami sekeluarga juga berkesempatan ziarah saudara belah suami yang diserang stroke. Anak yang bongsu pula sedang alami jantung berlubang. Baru beberapa bulan usianya. Semoga segera sembuh kedua bapa dan anak. Bagi kita yang sihat, hendaklah berjaga-jaga dengan pemakanan dan aktiviti harian. Ambil iktibar dari cerita-cerita di sekeliling kita, buat yang terbaik untuk keluarga. Bukan sahaja dari segi kesihatan, kewangan pun perlu dijaga.

Zaman sekarang, satu income untuk satu keluarga hampir mustahil. Boleh hidup, tapi cukup-cukup sahaja. Mungkin juga terpaksa ikut saranan penasihat kewangan dengan tidak balik beraya juga. Masa macam inilah, side income sangat membantu. Bukan untuk hidup bermewah-mewahan, tapi untuk bantu orang lain juga. Seperti side bisnes yang aku buat, seolah-olah serampang dua mata. Memberi manfaat kesihatan kepada orang, juga boleh dijadikan side income business. Win-win situation for distributor and customer.

Apa yang perlu dibuat? Hanya berkongsi kisah. Tidak memaksa orang untuk membeli. Kita sendiri guna dan rasa perbezaannya, kita kongsi kisah itu dengan orang lain. Orang terima, alhamdulillah. Orang tak terima, alhamdulillah juga, kita tak rugi apa-apa. Repeat.

Harapan aku adalah semua orang yang aku kenal akan sentiasa sihat. Aamiin.

Nak mulakan side income anda? Hubungi Ima melalui WhatsApp +60166605816 atau e-mail kepada ima367@gmail.com dan saya akan hantarkan proposal bisnes Shaklee kepada anda.



No comments:

Post a Comment