20 January 2015

Nak mula bersenam? 9 simple exercises for 2015!

Masuk tahun baru, aku memang azam nak tambahkan senaman dalam rutin harian. Tapi tak mampu nak jogging atau buat sukan yang lain, sebab time constraint. Apa solusinya? Kita tanya kawan-kawan kat FB.
Ini soalannya...
Ini jawapannya...
Aku pernah dengar tentang burpees, plank dan squat, tapi memang tak pernah buat lah. Ada jugak orang buat 30-day challenge untuk benda-benda ni, aku pun tengok ajelah, buatnya tidak.


Malam tadi sebelum tidur, ada pulak keluar rutin ni kat timeline. Cam menarik je untuk dicuba. Lagipun bukan banyak kali sangat (number of counts) yang kena buat. I must do this!

So pagi tadi sebelum iron baju sambil layan Darrell nak tengok Upin & Ipin pepagi buta, aku buat high knees. 60 kali. Sebab aku ingatkan kena buat 60 kali, rupanya 20 kali je. Yang lain-lain aku tak buat sebab dari malam tadi dah set nak buat 60 high knees.

10 kali, ok, boleh teruskan.
20 kali, kita rest jap.
Sambung lagi 10, 20, oh dah terasa peha makin berat!
Sambung lagi final 20, pace is slower, dan tamat.
Lepas tu rasa BEST sebab berjaya buat satu senaman. Tahniah Ima! Esok kita cuba set kat atas ni dengan lengkap.

Kat bawah ni semua hasil carian Google untuk senaman setempat yang disebutkan di atas.


High knees
Push up

Crunch

Plank

Wall sit

Lunge

Squat

Burpee

Jumping Jack


Wah meriah pulak kepelbagaian aktivitinya, walaupun semuanya hanya setempat.

Nak mula buat benda baru buat biar sikit-sikit tapi konsisten. Jangan nak buat semua sekali harung, tapi buat sekali aje hahahahaharammmm.
Malam ni boleh cuba lagi kalau tak zzzz sebelum masa. Teruja! Jom sama-sama sihat 2015 ni!

Salam sayang,
Ima Sulaiman

No comments:

Post a Comment