07 February 2014

Seronoknya berpantang!

Alhamdulillah semalam dapat anak buah baru. Sepupu belah suami selamat melahirkan seorang puteri pagi tadi secara cesarean. Tak sabarnya nak jumpa!

Mulalah terkenang masa berpantang denga Darrell setahun yang lepas. Kira kejutan jugalah kan sebab tak pernah ada pengalaman melahirkan. Kita fokus pada yang gembira aje, yang sedih simpan dalam peti. Hihihi. Aku paling suka time makan. Aku takde pun mintak special request ke apa. Apa yang diberi, aku telan ajelah. Aku pun bukan jenis suka makan cili sangat, jadinya makanan masa berpantang takdelah terlalu derita bagiku. Hahaha.

Lagi satu yang aku suka masa berpantang adalah pakai bengkung. Guna yg kain panjang tu. Mula-mula tak suka sangat pakai, tapi bila dah pandai ikat sendiri, ok lah. Memula tu gatal kan malas nak pakai segala, tapi rasa cam longgar je kat perut. Pakai bengkung baru sedap rasa perut. Sampai habis pantang jugaklah aku gigih pakai bengkung. Best :)

Masa berpantang aku ambil jamu dan supplement Shaklee. Aik? Boleh ke ambik sekali? Boleh je. Supplement Shaklee pun dari tumbuh-tumbuhan, sama je macam jamu. Cuma jarakkan waktu pengambilan. Sebelum sarapan dah minum jamu, sejam lepas tu bolehlah ambil supplement. Takde yang susah bila dah tahu, kan?


Apa supplement yang sesuai diambil semasa berpantang?
Ni aku cerita satu persatu supplement yang sesuai diambil untuk menghadapi tempoh berpantang.

1. VITA-LEA IRON FORMULA (120 BIJI)
Multivitamin dan multimineral, memberi tenaga dan melengkapkan nutrien harian si ibu. Menyusukan anak banyak nak guna tenaga tau. Vita-Lea dapat membantu mengatasi keletihan lepas bersalin dan jaga anak.

2. B-COMPLEX (120 BIJI)
Fungsi B-complex ni adalah untuk tukarkan makanan kepada tenaga. Ia juga bagus untuk kestabilan mood ibu berpantang. Ibu berpantang kena sentiasa tenang, nak menyusukan anak kena tenang untuk susu keluar dengan lancar.

3. SUSTAINED RELEASE VITA-C (180 BIJI), CHEWABLE VITA-C (90 BIJI)
Vitamin C penting untuk sistem imun ibu dan anak. Ia juga bagus untuk pemulihan luka dan pertumbuhan sel baru untuk ibu.

4. OSTEMATRIX (120 BIJI)
Ini dia, supplement favourite sejak mengandung lagi. Ianya bukan sekadar kalsium, diperkaya dengan vitamin D dan magnesium. Kesannya, memang lancar nak buang air besar. Penyelesaian untuk sembelit ketika berpantang. Ditanggung beres!

5. ENERGIZED SOY PROTEIN (850g)
Nama ringkasnya ESP. Terkenal sebagai sumber protein non-GMO, bagus untuk pertumbuhan sel baru ibu, dan milk booster. Quick fix jika ibu lapar selepas menyusukan baby.

6. ZINC COMPLEX (120 BIJI)
Selalu dengar kalau baby suka sembur airliur, nanti rambut ibu gugur, kan? Elakkan rambut gugur tak tentu hala dengan Zinc. Zinc juga bagus untuk penyembuhan luka dalaman.

7. GLA COMPLEX (60 BIJI)
Mood tak menentu sejak bersalin? Stress nak sesuaikan diri dengan suasana serba baru? GLA boleh membantu regulate hormon, untuk mood yang lebih stabil dan lebih tenang. GLA juga boleh mengawal diabetes jika ada.

8. OMEGAGUARD (90 BIJI)
OmegaGuard mampu memanaskan badan ibu, disamping memastikan kelancaran susu dan susu kaya dengan DHA! OmegaGuard juga bantu ibu ramping lebih cepat, sebab bantu bakar lemak. Oh banyaknya fungsi!

Banyaknya supplement! Tak mahal ke? Jangan risau, aku boleh bagi cadangan yang sesuai dengan bajet. Nak set asas, pertengahan atau premium. Semua boleh dirunding.

Boleh hubungi Ima di
SMS/WhatsApp +60166605816
E-mail ima367@gmail.com
Free consultation, tips dan cara pengambilan supplement khusus untuk customers Ima.

P/S: Rindunya nak berpantang lagi! :)

No comments:

Post a Comment